Trafik sigortasında basamak sistemine ne zaman geçilecek? Trafik sigortası hasarsızlık indirimi nedir?

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 4 Nisan 2023 tarhli Resmi Gazete’de yayımlandı.

Konuya ilişkin SEDDK’den yapılan açıklamaya göre, trafiğe kayıtlı tüm araçlar için zorunlu bir poliçe türü olan trafik sigortasında yapısal sorunların çözümü ve sürdürülebilir fiyatlama için SEDDK, ilgili paydaşlarıyla hazırladığı yol haritasının ilk adımını attı.

TRAFiK SiGORTASINDA BASAMAK SİSTEMİ NEDİR?

Yapılan değişiklikle iyi sürücünün ödüllendirildiği, kötü sürücünün daha fazla prim ödeyerek cezalandırıldığı 9 basamaklı sisteme geçiş yapıldı. Çok riskli sürücüler için 0. basamak ve 7. basamakta olup 5 yıldır kaza yapmayan iyi sürücüler için 8. basamak sistemi ile hem daha hakkaniyetli bir uygulamaya geçiliyor hem de sürücü davranışlarının disipline edilmesiyle trafik kazalarının azaltılması amaçlanıyor.

Hayata geçen dinamik basamak sisteminde hasar/prim oranlarında revize yapılırken, azami primlerdeki aylık artış oranı, Hazine ve Maliye Bakanlığının Orta Vadeli Program’da belirttiği enflasyon hedeflemesine paralel şekilde değiştirilerek yüzde 4,75’ten yüzde 2’ye düşürüldü.

Hasarlı araç onarımında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının yerli ve milli üretim vizyonu kapsamında hayata geçireceği orijinale eş değerliği belgelendirilmiş parçaların kullanımı teşvik edilecek. Eş değer parça kullanımı halinde hasar maliyetlerinde yaşanacak düşüş tarifeye yansıtılacak ve baz tarifede indirim yapılacak. Ayrıca, başta Türkiye’nin otomobili Togg olmak üzere yüzde 100 elektrikli araç sahiplerinin zorunlu trafik sigortası fiyatlaması aşamasında pozitif bir ayrışma yapılarak yüzde 10 prim indirimi uygulanacak.

Zorunlu trafik sigortası ödemelerinde kolaylık sağlamak amacıyla isteğe bağlı olarak en az 6 taksit imkanı getirilirken, taksitle ödeme olması halinde şirketlerin sigortalıya yüzde 10 olarak sunduğu ek teminat uygulaması yüzde 20 olarak revize edildi. İptal edilen poliçelerde ise asgari acente komisyonu olarak alınan tutar 32 TL’den 200 TL’ye yükseltildi.

TRAFİK SİGORTASINDA BASAMAK SİSTEMİNE NE ZAMAN GEÇİLECEK?

Bu arada, basamak sisteminden aylık artış oranına kadar birçok değişiklik sigorta başlangıç tarihi 1 Mayıs 2023 ve sonrası olan poliçelerde uygulanacak.

1 Mayıs 2023’ten itibaren geçerli olmak üzere uygulanacak azami primlerin yüzde 5 artırımlı olması kararlaştırılırken; 1 Mayıs’tan itibaren aylık azami fiyat artışı ise yüzde 2 olarak belirlendi. Hasarsızlık indirimi ve hasar sebebiyle prim artırım oranları da değiştirildi. Hasar ve hasarsızlık indirimini belirleyen basamak sayısı 7’den 9’a çıkarıldı. En yüksek hasarsızlık durumunda yüzde 50’ye kadar indirim, hasar durumlarında ise primlerde yüzde 200 artırım öngörüldü.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir